نشانه های شیعیان

 شیعه_کیست

کسانی که امام  علی بن ابیطالب علیه السلام را خلیفه و جانشین بلافصل پیامبر  اکرم صلی الله علیه وآله می دانند، شیعه  نامیده می شوند 

شیعیان امامیه، علی علیه السلام و یازده فرزند معصوم وی را امام و پیشوای مسلمین می دانند و از رفتار و گفتارشان پیروی می کنند. 

شیعه واقعی  کسی است که از علی علیه‌السلام و ائمه اطهارعلیهم السلام متابعت کند و سیره عملی و رفتاری آنان را ملاک عمل خویش قرار دهد.

امام محمدباقرعلیه السلام به جابر می فرماید: ای جابر! آیا در شیعه بودن شخص،همین مقدار کافی است که بگوید:دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستم؟ 

 شیعه_کیست

کسانی که امام  علی بن ابیطالب علیه السلام را خلیفه و جانشین بلافصل پیامبر  اکرم صلی الله علیه وآله می دانند، شیعه  نامیده می شوند 

شیعیان امامیه، علی علیه السلام و یازده فرزند معصوم وی را امام و پیشوای مسلمین می دانند و از رفتار و گفتارشان پیروی می کنند. 

شیعه واقعی  کسی است که از علی علیه‌السلام و ائمه اطهارعلیهم السلام متابعت کند و سیره عملی و رفتاری آنان را ملاک عمل خویش قرار دهد.

امام محمدباقرعلیه السلام به جابر می فرماید: ای جابر! آیا در شیعه بودن شخص،همین مقدار کافی است که بگوید:دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستم؟ به خدا سوگند شیعه ما نیست، مگر کسی که پرهیزکار باشد و از خدا اطاعت نماید. 

ای جابر! قبلا شیعیان ما به این صفات شناخته می شدند: تواضع، امانت داری، ذکر خدا، روزه، نماز، احسان به پدر و مادر،  رسیدگی و کمک به همسایگان و بینوایان و بدهکاران و یتیمان،  راست گویی و تلاوت  قرآن  و درباره مردم، جز خوبی نمی گفتند.امین مردم بودند.

جابر عرض کرد: یابن رسول الله صلی الله ! وآله علی  من ، این زمان کسی را سراغ  ندارم که دارای این صفات باشد. حضرت فرمود: ای جابر! تو را مختلف عقاید  سرگردان نکنند و به اشتباه نیفکنند. ____آیابرای رستگاری و سعادت انسان ، همین قدر کافی است که بگوید:  علی علیه السلام  دوستدار هستم ، اما به دستورات خدا عمل  نکند؟ اگر کسی بگوید: من دوستدار پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله هستم. أما ازدستورات و رفتار أن حضرت پیروی نکند،دوستی رسول خدا سبب رستگاری او نمیشود،با این که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله از علی علیه السلام افضل بود. ای شیعیان! از خدا بترسید و به دستوراتش عمل کنید. خدا با هیچ کس قرابت و خویشی ندارد . گرامی ترین مردم نزد خدا کسی است که پرهیزکارتر و با عمل ترباشد. 

ای جابر! به خدا سوگند، وسیله ای برای تقرب به خدا نیست، جز اطاعت وفرمان برداری. ___ برات آزادی از دوزخ در دست ما نیست، هرکس مطیع خدا باشد، دوست ما است وهر کس از دستورات خدا سرپیچی کند، دشمن ما است.  ولایت و دوستی ما جز با  عمل صالح و پرهیزکاری حاصل نمی شود. (1)

امام صادق  علیه السلام می فرمایند:  باتقوا و پرهیزکار باشید. در راه اصلاح نفس وعمل صالح کوشش کنید. راستگو و خوش اخلاق و امانتدار باشید با  همسایگان خوش رفتاری نمایید .به وسیله اعمال و رفتارتان،مردم را به سوی دین حق دعوت  نمایید. اسباب و وسیله آبرو و سربلندی ما باشید. با اعمال زشت، اسباب شرمندگی ما را فراهم نسازید. رکوع و سجودتان را  طولانی گردانید. زیرا هنگامی که بنده خدا،رکوع و سجده اش را طولانی کند، شیطان ناراحت می شود، و فریاد می زند: __ ایوای! اینان اطاعت می کنند، ولی من عصیان کردم، سجده می کنند ولی من از سجده کردن امتناع ورزیدم. (2)

امام صادق علیه السلام در جای دیگر میفرمایند: حواریین و یاران حضرت عیسی  علیه السلام شیعیانش بودند ولی یاران عیسی ازشیعیان ما بهتر نبودند. زیرا وعده زیادی دادند، اما به وعده خود عمل نکردند، و در راه خدا جهاد ننمودند. ولی شیعیان ما از هنگام وفات رسول خداصلی الله علیهوآله تا به حال، از یاری کردن دریغ نداشته و برای ما فداکاری نمودند،به آتش سوختند، تحت شکنجه و عذاب قرار گرفتند،از وطن آواره گشتند، ولی از یاری و نصرت ما دست برنداشتند. (3)


بیایید برای یاری دین خدا و احیاء ارزشهای دینی و الهی در جامعه اسلامی و ساختن جامعه ای آزاد و آباد و نیروهای متعهد و معتقد و شیعیانی واقعی تلاش کنیم تا مورد توجه و عنایت ویژه حضرات معصومین علیهم السلام قرار گیریم. 

 انشاء_الله


پی نوشت ها

1. # وافی، جلد یک، # جزء سوم، ص 38 #

2. همان، ص 61

3. # سفینة البحار # # ج 1، ص 73   



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.